Publicitatea online in 2007

Interviu  Cristian Petriceanu, Director General al NetBridge Investments si vicepresedinte in Comitetul Director al Asociatiei IAB Romania.

2007 va marca o crestere a veniturilor nete de peste 50% in publicitatea online romaneasca

Cum apreciati evolutia publicitatii online din Romania pe parcursul ultimului an?
O apreciez ca pozitiva, cresterea fiind datorata unui complex de factori, cum ar fi: cresterea numarului de calculatoare la nivelul populatiei si al intreprinderilor mici si mijlocii; imbunatatirea accesului la internet; cresterea presiunii odata cu imbunatatirea ofertei din partea publisherilor; cresterea interesului din partea advertiserilor.

Care sunt directiile de dezvoltare ale publicitatii online din Romania?
2007 va marca o crestere a veniturilor nete de peste 50%. Prin emiterea de catre Asociatia IAB Romania a unui set de standarde pentru formatele de publicitate online, piata din Romania se va apropia ca nivel de calitate de pietele mai dezvoltate din Europa. Sunt in crestere cererile advertiserilor pentru proiecte speciale online care au o componenta foarte importanta de publicitate, chiar daca mai putin conventionala. De asemenea, tot mai multi advertiseri prefera sistemele CPC si CPA.

Cum apreciati continutul care exista in prezent pe site-urile din Romania?
Am observat la multi publisheri o orientare din ce in ce mai pregnanta catre continutul original, ceea ce in mod evident atrage mai multi vizitatori. De asemenea, se pune mai mult accent pe multimedia, inclusiv in sectiunile de arhiva.

Ce credeti ca i-ar putea determina pe advertiserii din Romania sa investeasca mai mult in online, decat in prezent?
Reducerea perceptiei ca internetul ar fi un canal media inca “scump” in comparatie cu televiziunea; date de audienta relevante pentru un planning mai eficient, similar cu cele disponibile in cazul TV si print; un ROI acceptabil; un serviciu de monitorizare a campaniilor concurente la nivel de piata; popularizarea unor povesti de succes legate de campanii online care au fost nu doar remarcabile ca notorietate, dar care au si “contat” ca rezultate masurabile pentru clientii respectivi.
Nu in ultimul rand, un mai mare profesionalism si o mai aprofundata specializare din partea oamenilor de media dedicati internetului.

In ce masura ritmul de crestere al industriei online din Romania corespunde cu previziunile dumneavoastra din ultimii ani?
Personal nu m-am hazardrat sa fac previziuni, insa e placut sa constati cresterea industriei online activand in cadrul ei.

Care sunt prioritatile Asociatiei IAB Romania pentru sfarsitul acestui an?
Acceptarea standardelor internationale IAB de catre toti cei care au de a face cu publicitatea online in Romania; largirea asociatiei prin cooptarea unor noi membri, in special din randul advertiserilor cu activitate sustinuta in internet; recunoasterea asociatiei la nivelul intregii industrii de advertising; incheierea unor protocoale de colaborare cu cele mai importante organizatii si asociatii profesionale din media romaneasca; afilierea la IAB Europa.

Care sunt cele mai mari probleme ale industriei online din Romania, in prezent?
Partial au fost atinse la intrebarea de mai sus. In plus, vechea problema a definirii fara echivoc a audientei fiecarui site si a evitarii duplicarii (sau macar a masurarii ei) intre situri sau chiar retele. Sesizez totodata in randul publisherilor o mare diferenta intre cei dedicati internetului si cei care inca replica in siturile lor o buna parte a continutului offline, fie el print sau TV. La acestia din urma dinamica nu este pe masura asteptarilor. Sunt cazuri, si nu putine, in care pretentiile financiare in ceea ce priveste incasarile din publicitate ale unor publisheri sunt mult prea mari fata de propriile performante, generand frustrare in randul vanzatorilor de publicitate si al clientilor.
In general, sunt probleme normale de crestere a unei industrii, care – plastic vorbind – o vad ca fiind la “adolescenta”.

De ce ati decis sa deveniti parteneri ai Internetics?
Board-ul asociatiei noastre a hotarat sustinerea prin parteneriat a organizarii Internetics deoarece am fost unanim de acord ca, prin rezultatele sale, Internetics poate si chiar trebuie sa determine cresterea notorietatii industriei de internet in Romania, atat in randul advertiserilor, cat si al publicului larg.

In ce va consta implicarea Asociatiei IAB Romania in organizarea Internetics?
In faza pregatitoare colaboram cu Millenium Communications la redactarea criteriilor de jurizare; cativa membri ai asociatiei noastre vor face parte din juriu; in limita posibilitatilor, unii membri vor pune la dispozitia Internetics spatiu de promovare.

Daca ar fi sa schimbati un singur lucru la Internetics, care ar fi acesta?

Perioada de desfasurare: as sugera o perioada mai “linistita”, poate februarie-martie, cand activitatea aferenta anului precedent este in mod normal incheiata, iar spatiul de promovare mai usor accesibil. De asemenea, organizarea Internetics nu este “inghesuita” de Golden Drum, care absoarbe o buna parte din energiile posibililor participanti.

Underclick Corp.

este serviciul de baza pentru publicare in reteaua Underclick. El reprezinta efortul conjugat al tuturor membrilor echipei de a acoperi subiecte generale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *