Marketing Online – concepte de baza

Marketing Online – Concept

Internetul este un ALT CANAL MEDIA, care vine in completarea mass-media traditionala.
Internetul este un nou mod de informare, comunicare si tinde sa devina cotidian.
Internetul este un suport pentru un spectru larg de activitati, atat pentru distractie cat si pentru afaceri.

CONTEXT-ul in care folosim Marketing-ul Online

1. In cazul mixului de marketing (firmele mai mari)
2. In cazul “mutarii” pe Internet a unei parti din marketing (firme mai mici sau prestatoare de servicii)
3. In cazul in care afacerea in sine este un website
4. In cazul e-business
5. In situatii de campanii sociale, de informare, si chiar politice.

Important: Nu exista mari diferente intre perceptia din mediul real si perceptia din internet, mai ales la nivelul afacerilor. Marketingului online trebuie sa i se acorde aceeasi seriozitate si sa beneficeze de aceeasi linie strategica similara cu cea pe care o urmeaza  compania.

Minus: Din pacate la momentul actual perceptia marketerilor din Romania in ceea ce priveste segmentul “online” este inca scazuta, consultantii in acest domeniu sunt putini si majoritatea campaniilor publicitare sunt facute la nivel de test.

Avantajele si dezavantajele in segmentul de online

+ target-are foarte buna pe segmentele de utilizatori vizati
+ se obtin rezultate care sunt masurabile pe toata durata programelor
+ vizibilitate rapida (1 minut – 7 zile)
+ durabilitate in timp (articolele publicate raman de obicei in arhive electronice)
+ libertatea la creativitate, ceea ce duce la concepte novatoare (din cauza tehnologiilor)
+ multiple canale de manifestare, multe “unelte” la indemana
+ interactivitate crescuta, obtinerea rapida a feed-back-ului
+ awareness rapid
+ costuri scazute

[Romania]
– segmentele vizate sunt totusi limitate ca numar, inca nu se poate vorbi de o “atingere” in masa a populatiei
– desi rezultatele sunt multe si masurabile, de putine ori sunt oameni care sa monitorizeze in timp real si sa actioneze in timp real pe campanii
– perisabilitate rapida
– lipsa unui anumit mod de programare a websitului poate face ca informatia respectiva sa nu mai fie regasita
– viziuni adesea fortate pe tema ca “se poate face orice”
– lipsa de personal calificat in industrie

Cifre care stau la dispozitie in favoarea Online Marketing

Numar total utilizatori : 4 milioane
Numar utilizatori frecvent (cel putin o data pe saptamana) : 2 milioane
Locatia : preponderent urban
Venituri : normal-medium-high
Sex : ambele sexe folosesc Internetul in activitatea cotidiana
Rata de penetrare – 40%
Pana in 2010 se estimeaza ca toata Europa va avea 80% Broadband

UNELTE de Marketing Online

Sunt instrumente folosite in procesele de branding, cresterea vanzarilor, obtinerea de noi contacte si parteneriate.

Ele folosesc urmatoarele canale :
a. www – dominant
b. e-mail -important
c. aplicatii desktop si server

1. MEDIA Internet

a. bannere (formatele agreate sunt recomandate de IAB – standard, rectangle, sky scrapper, leaderboard, overlayer, etc )
b. text advertising (sau link sponsorizat) – oferit de multi jucatori de pe piata
c. streaming si broadcasting , atat audio cat si video
d. media interactiva – jocuri

intre formatele de mai sus pot aparea mixuri de tipul : banner cu streaming video, text add cu streaming audio, joc cu bannere, etc

2. Internet PR

2.1. Publishing
a. stiri, articole propriu-zise
b. advertoriale
c. comunicate de presa
d. newsletter
e. RSS feed

2.2. Internet Community
a. forum
b. blog
c. liste de discutii

3. Expunere link

a. motoare de cautare
b. directoare
c. portaluri
d. vortaluri
e. parteneriate alte websituri
f. desktop bars

4. Expunere cautare

analiza si implementare SEO

5. Support Online

a. real time support (prin aplicatii tip messenger)
b. requested time support (de obicei in maxim 24 ore)

APLICAREA UNELTELOR IN SITUATIILE DE BAZA ALEMARKETINGULUI ONLINE

1. MIXUL DE MARKETING

– este o “prelungire” a conceptelor initiale in alt canal media, caracterizat prin dinamicitate
– nu este determinat procentul Internet Advertising-ului in bugetul initial (aprecierea generala este de un procent pana la 15%)
– este folosit Inetrnetul cu preponderenta in actiunile de branding sau brand awareness.
– in acest tip de campanii se urmareste o expunere pe scara cat mai larga. “Oriunde” ar fi definitia
– campaniile se intind de obicei pe o perioada de 1 luna per actiune.

Foloseste urmatoarele “unelte”
a. bannere (cu inclinare pe formatul “intruziv”)
b. streaming (ca interactiune cu bannerele)
c. rareori jocuri ca media interactiva
d. stiri, articole propriu-zise
e. advertoriale
f. comunicate de presa
g. cateodata forum sau blog
h. requested time support

2. EXTERNALIZAREA IN INTERNET A MARKETINGULUI

– se preia o parte din “greutate” pe un nou suport mai dinamic
– costurile sunt mai reduse si expunere la scara mai larga geografic
– vizeaza actiuni pe termen de cel putin 1 an (pana la continuitate)
– urmareste o expunere mult mai targetata

Foloseste urmatoarele “unelte”
a. text advertising (sau link sponsorizat)
b. media interactiva – jocuri
c. stiri, articole
d. advertoriale
e. comunicate de presa
f. newsletter
g. forum
h. expunere link motoare de cautare
i. expunere link / pachete platite directoare
j. expunere link portaluri
k. parteneriate alte websituri
l. suport online

3. AFACEREA ESTE WEBSITUL IN SINE

Websitul poate genera venituri ca si business din :
– publicitate
– vanzari propriu-zise (e-commerce)
– intermedieri
– continut
– servicii

Foloseste urmatoarele “unelte”
a. text advertising (sau link sponsorizat)
b. media interactiva – jocuri
c. stiri, articole propriu-zise
d. advertoriale
e. comunicate de presa
f. newsletter
g. RSS feed
h. forum
i. blog
j. expunere link motoare de cautare
k. expunere link directoare
l. expunere link portaluri
m. expunere link vortaluri
n. expunere link parteneriate alte websituri
o. desktop bars
p. analiza si implementare SEO
q. Support Online (recomandat real-time)

4. E-BUSINESS

– firma traieste si se manifesta online. De aici isi genereaza toate veniturile
– in acest caz TOATE instrumentele de marketing trebuie utilizate si nu oricum, ci cu maxim de creativitate
– se observa tendinta “inversa” de completare a marketingului online cu cel clasic

E-business inseamna o activitate a carei clienti, comenzi, plati se realizeaza prin intermediul Internetului. Activitatea este integrata din punct de vedere al firmei cu un ERP in spate si cu un magazin online la vedere.

5. CAMPANII SOCIALE, DE INFORMARE, POLITICE, etc

– vizeaza actiuni sociale ale unor ONG-uri, persoane fizice care au nevoie de ajutor
– de multe ori se vede implicarea statului, sau la nivel de informare, campanii publice (vezi evaziunea fiscala) sau la nivel de ajutorare(vezi ajutorarea sinistratilor)
– politicul foloseste foarte mult “interactivul” (vezi ardeiul iute sau bush)

mixul de “unelte” este diferit si nu are un tipic anume. El este determinat de buget (daca exista) si termenul in care trebuie facut marketing. Este mai greu de planificat.
Foloseste totusi preponderent uneltele MEDIA.

Internetul e un mediu dinamic. Avem tendinta sa lucram contra-cronometru din aceasta privinta. Dupa mine cheia succesului sta in a fi SMART :
Stabiliti obiective simple
Acestea sa fie masurabile
Sa fie reale (de atins)
Sa fie realizabile
Sa se incadreze in timpul propus.

Underclick Corp.

este serviciul de baza pentru publicare in reteaua Underclick. El reprezinta efortul conjugat al tuturor membrilor echipei de a acoperi subiecte generale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *