La agatat pe Internet

Nu, nu va speriati. Nu doresc sa va vorbesc despre cum sa va gasiti perechea pe internet (nici macar pe cineva care sa va insoteasca la petreceri in familie). Vreau sa va vorbesc insa despre un aspect interesant din lumea afacerilor, aplicat in special la afacerile pe internet: segmentele nisa.

Generalistii sunt apreciati.

Dar numai in lumea academica. In lumea afacerilor, cei care au succes il capata prin a-si construi o afacere foarte bine specializata pe un domeniu de expertiza (si produsele aferente): anvelope de masini; produse de papetarie; mancare pentru animalele de casa; bijuterii; calculatoare; bine-nteles, se aplica si la servicii: de contabilitate, de marketing si publicitate; de avocatura. Cum ar fi sa vedeti in acelasi birou un avocat cu un centru de servicii mortuare? (Hm… interesanta idee…).

Magazin online de pescuitAvantajele sunt multiple: afacerea respectiva se va baza pe cunostintele foarte bune in domeniul respectiv ale celor care au inceput afacerea si care probabil sunt scoliti zdravan (ori in facultati ori in lumea reala); veti capata o “piata virtuala” in mintea clientilor care vor asocia un nume de firma cu un anumit tip de produs sau serviciu (Microsoft=soft; Nike=adidasi; Victoria’s Secret=lenjerie etc.); va va fi mult mai usor si veti avea rezultate mult mai eficiente in campaniile de publicitate si de marketing, cu bani mai putini decat daca ati cauta sa acaparati o mare parte a populatiei catre produsele si serviciile dumneavoastra, dar foarte putini din acestia vor deveni cumparatori.

Aceleasi lucruri se aplica si pe piata virtuala. Ba chiar in lumea internetului “specializarea” pe o nisa de piata va aduce avantaje chiar mai mari cu niste costuri infime in ceea ce priveste publicitatea. Google indexeaza repede si bine asemenea situri, pline de continut (articole, baze de date) de calitate intr-un singur domeniu. Cost: zero. La fel si cu celelalte motoare de cautare.

Consultantii in afaceri sfatuiesc pe toti afaceristii sa se axeze pe un singur domeniu pe care sa-l stapaneasca bine, fie ca este vorba de o afacere la inceput, fie ca este vorba de una in curs care insa stagneaza. Problema poate fi diluarea nisei. Un exemplu concret din lumea afacerilor americane este compania GE (General Electrics). Stiu, este un mamut si ati spune ca nu se aplica la ceea ce vrem noi sa facem. Insa principiul este acelasi: de peste 20 de ani GE a reusit sa obtina o crestere anuala de aproximativ 30% pe an (enorm de greu, mai ales cand e vorba de giganti). Cum au reusit? Au cumparat afaceri noi care sa creasca, prin vanzarile proprii, cifra de afaceri a companiei per total. DAR (si asta este marea smecherie): GE nu a schimbat numele firmelor respective, nici strategia lor de marketing individuala. De fapt e foarte posibil sa faceti afaceri cu o firma a carei proprietar este GE, si sa nu stiti treaba asta.

De ce? Pentru ca specializarea si mesajul foarte, foarte clar merg ca o raza de laser in mintea clientului. Putem, in fond, spune ca este vorba de o problema de comunicare. Si in cine aveti incredere mai mare, intr-o firma care vinde siringi medicinale, anvelope de camioane si servicii de contabilitate sau intr-una care vinde doar siringi medicinale, una care vinde doar anvelope de camioane si una care vinde doar servicii de contabilitate?

Poate ca nu stiti cum sa gasiti nisa care sa va avantajeze si in care ati putea sa functionati. Cateva idei: – incepeti cu hobby-urile personale. Poate ca ati putea vinde jocuri de calculator; sau rachete de tenis; sau crose de hochei; sau carti de joc; sau carti despre bridge; sau… orice altceva. – interese personale: poate ca nu v-ati ocupat de asa ceva pana acum dar ati vrut intotdeauna sa organizati excursii cu grupuri pe Ceahlau. Poate ca puteti atrage grupuri romanesti sau din strainatate. Investigati. – Google si alte motoare de cautare va ofera tone de informatii despre orice. Faceti cercetari de piata. Vedeti cate rezultate va dau la o cautare (cu cat sunt mai multe, cu atat mai mare piata si potentialul). – inspirati-va din ce fac altii: poate ca puteti adapta o idee care exista deja pe piata, la care puteti aduce imbunatatiri.

Posibilitatile sunt nelimitate.

Si astea fiind zise, duceti-va un pic pe la www.fisela.ro. S-ar putea sa va placa. Si pana una alta, cateva date interesante: la inceputul anilor 1990 cifra de afaceri din articole de pescuit in Franta a fost de 11 ori mai mare decat cea din fotbal; numai in Anglia exista aproximativ 200-300 magazine online de articole de pescuit; in Statele Unite business-ul cu articole de pescuit este pe locul 10 ca cifra de vanzari.

Si ca sa incheiem cercul inceput de articol, plecati la “agatat” pe internet: de nise! Succes!

Asteptam sugestii si comentarii pe adresa mailto:office@fisela.ro.

Underclick Corp.

este serviciul de baza pentru publicare in reteaua Underclick. El reprezinta efortul conjugat al tuturor membrilor echipei de a acoperi subiecte generale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *