Interviu Gabriel Boaca – Publicitatea Online

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Salut Gabi,
Imi face o deosebita placere sa iti iau un scurt interviu care intentionam sa il facem cover-story. “Promovare si vanzari in Social Media” cum ai denumit prezentarea ta de la Online Business Forum Brasov 2011, imi sugereaza o discutie in care plonjez direct in mijlocul utilizatorilor. Cum te simti dupa atatia ani pe picioarele tale, e bine sa fii antreprenor si mai ales cum e sa fii antreprenor in online ?

La mine trecerea de la angajat la “pe picioarele mele” este relativ recenta (1 an) si consider ca inca nu m-am obisnuit pe deplin cu situatia. Iti dai seama ca ar fi dificil sa zic ca dupa 10 ani de lucrat la altii am reusit intr-un an sa uit cum era… 🙂 Oricum, senzatia de independenta este una foarte puternica si interesanta in acelasi timp, am recunoscut ca mi-ar fi f f greu acum sa ma re-angajez undeva. Sau daca totusi as face-o as porni de la cu totul alte premize decat o faceam inainte (adica as merge spre un sistem de management relaxat, apropiat de antreprenoriat).
S-a tot vorbit in ultima vreme de criza, de lipsa banilor, si in general de lucruri care tin capul de afis al media. Nu cred ca sunt mari bariere, ci dimpotriva le consider avantaje, pentru un antreprenor al anului 2011. Daca ar trebui sa o iei de la inceput ce afacere te-ar atrage mai mult in 2011. Hai sa facem intrebarea si mai grea … daca ai avea doar 10.000 euro ce ai face ?
R :

Am luat-o de la inceput in 2008, in 2009, in 2010… 🙂 Ca business as ramane in zona de online/Internet despre care sunt sigur ca va “exploda” si in Romania in anii ce urmeaza, iar ca business model as opta tot pentru promovare online/ecommerce/content. Cand zic “va exploda” nu ma refer numai la faptul ca Internetul devine un channel din ce in ce mai utilizat/apreciat, ci la momentul cand companiile vor incepe sa gandeasca strategii bazate pe online si va fi o alternativa viabila pentru media traditionala (TV).
Daca as avea 10 000 de euro, as aduce alaturi inca 90 000 euro pe care i-as investi in Digital4 si mi-as consolida pozitia pe zona de online advertising. 🙂 Asta ca sa vezi cata incredere am in promovarea online si businessul pe care il facem.

Daca business-ul este bun, care sunt modalitatile de finantare care le-ai avea in vedere ? Presupunem ca s-a trecut de primul pas FFF (Friends, Family, Fools). Unde te-ai duce sa faci rost de capital ?
R :

Urmatorul pas (logic) dupa cei 3F este catre investitori privati si business angels. De ce zic pas LOGIC? Pentru ca fondurile de investitii merg in general pe deal-uri foarte mari si au o abordare cumva corporatista asupra businessului:  atatia bani am bagat, atatia bani scot in perioada asta. Consider ca aici tine f mult de creatorul businessului sa reuseasca sa pastreze valorile initiale ale companiei si mentalitatea.
Plus ca, daca business-ul este bun si cresterile pe masura, nu exista nici un motiv pentru care sa nu incerci sa cresti compania prin propriile forte, astfel incat sa te asiguri ca in cazul unui exit ai profitat la maxim de cresterile respective.

Tu, ca un detinator de capital pentru plasamente, sunt convins ca ai in plan diversificarea portofoliului de domenii vizate. Imi poti enumera 5 domenii care ti se par atractive indeajuns pentru a investi in ele ?
R :

Din zona noastra de promovare online (advertising sales) as merge catre content/development (dezvoltare de produse web), ecommerce si servicii web. De asemenea pe zona de consultanta si management pe social media, este un domeniu interesant si cu potential imens.
Sa zicem ca as fi un tanar care il vezi pentru prima oara si care ti-as spune ca vreau sa ma apuc de afaceri. Ti-as da indeajuns de multe motive sa ma iei in serios si ti-as cere cateva sfaturi. Ce recomandare mi-ai face ? Crezi ca ar trebui sa incep prin a-mi construi un brand personal astfel incat sa am repere mai ample pentru prima discutie ? Ce crezi ?
R :

Ti-as recomanda sa pui pe hartie un plan, sa faci niste calcule de profitabilitate si/sau impact, sa faci rost de finantare si sa dai drumul la treaba. Sigur ca brandul personal te va ajuta cam in orice situatie, dar nu as insista pe lucrul asta neaparat. Oamenii sunt mai deschisi sa stea de vorba cu tine cand vad ca ti-ai alocat timpul si resursele personale pentru proiectul respectiv; este ceea ce zicea si Marius Ghenea despre participantii la Arena Leilor: unui investitor ii este foarte greu sa dea bani pe un proiect in care antreprenorul nu se implica 100% (inclusiv cu capital).

Mediul de afaceri in Romania este clar unul in formare si care mai are mult pana se perfectioneaza. Sunt multe lucruri care pot fi trecute la capitolul negativ, insa si oportunitati pe care alte piete nu le prezinta. In doua cuvinte : care crezi ca sunt plusurile si minusurile pe aceasta piata ?
R :  

Plusurile mari sunt date de potentialul de crestere al pietei in domenii multiple. Minusurile mari vin de la lipsa de educatie a oamenilor. Fie ca ii spui educatie a muncii, fie ca ii spui educatie profesionala, fie ca ii spui educatie de business sau personala; contribuie foarte mult la modul in care se intampla lucrurile in mediul de afaceri romanesc.
Si iti dau si un exemplu la obiect: educatia profesionala (sau lipsa ei) a cumparatorilor de media le-a indicat sa concentreze banii pe TV atunci cand a venit criza, in timp ce in Vest advertiserii s-au focusat pe online ca mediu favorabil optimizarii costurilor. Sigur, nici piata locala nu este la fel de evoluata precum cele vestice, dar mediul online are aceleasi caracteristici peste tot.

Multumesc si permite-mi sa invit la Arena Ursilor si la Online Business Forum cat mai multi tineri antreprenori care vor sa afle cum stau lucrurile cu “netreprenorii” !

[vezi cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad Stan,Ciprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *