Interviu Dragos Roua – eDragonul

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Salut Dragos,
Imi face o deosebita placere sa iti iau un scurt interviu, intrebari formulate impreuna cu colegii de la Bloombiz.ro. In calitatea ta de MENTOR din Arena Ursilor as vrea sa iau putin pulsul in ce priveste proiectele aflate actual in dezvoltare in domeniul Internet. Vreau sa aflu parerea ta despre cateva aspecte tehnologice moderne. Presupun ca esti utilizator de smartphone. Cat de important este pentru un site sa aiba versiune mobila ?

R : Sincer sa fiu nu consum “site-uri” pe smartphone, dar consum foarte multe bloguri. Cred ca daca un blog nu are versiune mobila pierde o felie importanta de audienta. Traim intr-o lume care se misca extrem de repede si viteza de reactie la mesajele pe care le emiti, ca si creator de continut online, e fundamentala. Daca nu reusesti sa iti expui mesajul si la o audienta “mobila”, pierzi foarte multe potentiale reactii.
Crezi in marketingul mobil si care crezi ca sunt limitarile pentru acesta. Romania unde s-ar situa aici ca si actori, atat consumatori cat si clienti ? Ai o predictibilitate pentru acest segment ?

R :Romania e o piata destul de atipica. In primul rind, datorita contextului cultural-istoric: au trecut abia 20 de ani de cand mancam Eugenia si beam Brifcor. Mai e nevoie de timp pentru a deveni comparabili cu consumatori din alte piete. In al doilea rand, romanii sunt mari consumatori de media “de scandal”. Cam toata media din Romania e tabloidizata, o diferenta destul de mare fata de alte piete, ceea ce face ca principalul canal de marketing, media, sa fie unul foarte zgomots si impur. Avind in vedere aceste doua caracteristici foarte evidente, nu cred ca vom vedea evolutii diferite in marketingul mobil fata de mainstream. Se vor cumpara in continuare discounturi, nu branduri, si vom avea acces la produse de slaba calitate. Un segment unde vad totusi o oarecare evolutie e la partea tehnologica. Romania e deja una din cele mai bine conectate tari la internet din lume si e posibil sa observam inovatii din punct de vedere tehnologic in marketingul mobil, si mai pution la nivelul mesajului in sine.
Dar despre dezvoltatorii romani de aplicatii mobile ce parere ai, crezi ca fac fata celor din tari cu o traditie mult mai mare in tehnologiile smartphones  ?

R : Cu siguranta, da. Romania e in continuare un rezervor de talent incredibil. Am calatorit mult in ultimii 3 ani, prin toata lumea, si trebuie sa recunosc ca nu am mai intalnit nicaieri o asemenea mentalitate antreprenoriala ca in Romania. Dezvoltatorii romani de aplicatii mobile, fie ca e vorba de ecosistemul IOS, fie ca e vorba de Android, sunt respectati si apreciati. Si pe buna dreptate, fac o treaba foarte buna.
Multa lume te cunoaste si ca eDragonu si chiar te numeste asa. Sunt conectati cu tine pe toate retelele sociale si valoreaza foarte mult sfaturile tale. Cum te simti in general in calitate de mentor. Ai energie indeajuns pentru asta ?

R :   Da, se pare ca nickname-ul “eDragonu” a avut o intertie mai mare decat am crezut. In acest moment nu-l mai folosesc, l-am redirectat catre “dragosroua”, dar intr-adevar, foarte multa lume imi spune ca ma cunostea dupa “eDragonu”. Ca sa revin la intrebare, mentoratul e o activitate foarte interesanta. Sincer, ma simt norocos ca sunt in pozitia asta. Spre deosebire de alte tipuri de interactiuni de business, mentoratul iti ofera foarte multe satisfactii. E un flux de energie care functioneaza in ambele directii. De fiecare data cand particip la un eveniment de mentorat ies din el mai proaspat ca inainte.
Sa zicem ca as fi un tanar care il vezi pentru prima oara si care ti-as spune ca vreau sa ma apuc de afaceri. Ti-as da indeajuns de multe motive sa ma iei in serios si ti-as cere cateva sfaturi. Ce recomandare mi-ai face daca ai considera ca drumul ales e cel corect ?

R :  Sa te feresti de succesul rapid. Din nefericire, in actualul context economic al industriei online e foarte usor sa ajungi la succes si recunoastere in mai putin de un an. Te trezesti vedeta peste noapte, ai investitori, vizibilitate, etc. Dupa un an, doi, iti dai seama ca esti pe o directie gresita, dar nu prea mai poti sa dai inapoi… Personal, consider acest tip de “succes rapid” un ghinion. Un business se evalueaza nu dupa succesele pe care le-a obtinut, ci dupa obstacolele pe care a reusit sa le depaseasca, din punctul meu de vedere.
Mediul de afaceri in Romania este clar unul in formare si unul care mai are mult pana se perfectioneaza. Sunt multe lucruri care pot fi trecute la capitolul negativ, insa si oportunitati pe care alte piete nu le prezinta. Preferi afacerile interne sau te-ar tenta mai degraba afaceri cum se spune “in .com”, internationale ?

R : Am facut afaceri “interne” timp de zece ani in Romania si as fi un cabotin daca nu as recunoaste ca primul milion l-am facut aici, in acest mediu in formare, cu toate hibele si problemele lui. Dar de la un anumit moment dat incepi sa devii curiois despre cum “merge treaba” si in alte zone. Din curiozitate, deci (curiozitatea fiind dealtfel si motorul primului meu business aici) m-am orientat mai mult catre businessuri asa-zis “internationale”. Compania deschisa in Noua Zeelanda se ocupa de aplicatii iPhone destinate pietei de limba engleza, si mai am in pipe-line inca doua proiecte care targeteaza aceeasi piata (dar nu in ecosistemul iOSi). Primul va fi lansat in Mai 2011, al doilea la toamna.

Multumesc si permite-mi sa invit la Arena Ursilor si la Online Business Forum cat mai multi tineri antreprenori care vor sa afle cum stau lucrurile pe viu !
Iti multumesc pentru invitatie. Felicitari pentru eveniment, e o initiativa remarcabila si ma bucur ca pot sa fac parte din ea.

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *