Interviu Dorin Boerescu – Oportunitati sunt la tot pasul

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

“Marketingul Afiliat in Business” cum ai denumit prezentarea ta de la Online Business Forum Brasov 2011, imi sugereaza o adevarata trambulina pentru cei care stiu sa o foloseasca. Cum te simti dupa atatia ani pe picioarele tale, e bine sa fii antreprenor , si mai ales mediul online e confortabil?


R : Da, marketingul afiliat rezolva extraordinar problema alocarii eficiente a bugetelor de promovare – platesti doar pentru rezultatele obtinute – vanzari sau conversii – si nu platesti nici un cent pentru traficul care nu converteste. In present toti marketerii  sunt orientati catre eficienta si ma bucur ca acum 2Parale poate livra rezultate semnificative pentru orice tip de campanile online orientata catre rezultate – avem peste 5.600 de afiliati care livreaza peste 1 milion de clickuri lunar din care se genereaza mai mult de 10.000 de conversii.
Revenind la subiectul antreprenoriatului online – da, simt ca sunt exact unde trebuie si la momentul potrivit. Experienta de marketing, advertising si online formeaza un mix excelent pentru marketingul afiliat. Ma simt extrem de confortabil in online – activez aici din 2000 ca side business dar abia in 2007 am luat decizia de a ma dedica exclusiv acestui mediu si ma felicit in fiecare zi – mi se potriveste perfect.
Daca este bine sau nu sa fii antreprenor …. Ei bine, cred ca raspunsul meu nu este foarte relevant, nici nu prea stiu cum este sa fii angajat, am lucrat doar 3 ani inainte de a-mi deschide prima firma, la 22 de ani (agentia de publicitate Speed Promotion, in 1996)si m-am simtit de la inceput ca pestele in apa in aceasta pozitie. Uneori este incredibil de greu si de stresant, e adevarat, dar chiar nu ma imaginez in alta situatie.

S-a tot vorbit in ultima vreme de criza, de lipsa banilor, si in general de lucruri care tin capul de afis al media. Nu cred ca sunt mari bariere, ci dimpotriva le consider avantaje, pentru un antreprenor al anului 2011. Daca ar trebui sa o iei de la inceput ce afacere te-ar atrage mai mult in 2011. Hai sa facem intrebarea si mai grea … daca ai avea doar 10.000 euro ce ai face ?

R : Eu nu consider ca 10.000 de euro sunt bani putini pentru un start relevant – poti finanta o echipa de dezvoltare pentru cateva luni, de exemplu – in care sa construiesti o prim stadiu al unui proiect online.
Daca as fi in situatia respectiva as identifica o nisa acoperita insuficient (sunt destule), as discuta cu liderul categoriei respective (publisher, servicii etc.) si as negocia de la inceput un deal viitor (ex.: daca duc proiectul X in 5 luni la 50.000 de vizitatori unici pe luna va fi cumparat cu Y euro, unde Y > 10.000). Asta poate fi si o prima experienta de business foarte buna.
Sau, daca as avea un plan pentru un proiect extrem de cool pentru piata globala si as avea capacitatea de a-l implementa, as cauta un finantator care sa imi acopere diferenta necesara de investitie.

Daca business-ul este bun, care sunt modalitatile de finantare care le-ai avea in vedere ? Presupunem ca s-a trecut de primul pas FFF (Friends, Family, Fools). Unde te-ai duce sa faci rost de capital ?

R : Din acest punct de vedere piata s-a schimbat foarte mult in bine in ultimii 2-3 ani – in prezent chiar nu mai ducem lipsa de finantatori –  cine are nevoie de capital si nu i-a identificat déjà inseamna ca nu si-a facut deloc temele. Sunt mai multi angel investors activi plus cateva fonduri de capital interesante (unele dintre ele in formare). Din pacate exista bani pe piata dar nu sunt suficiente proiecte atractive in care sa fie investiti. Din cauza lipsei de istorie (cel mai probabil) antreprenorii romani reusesc cu greu sa isi construiasca un model de business corect si o viziune buna pe termen lung cu care sa convinga un posibil investitor sa il finanteze. Dar invatam repede, au fost cateva investitii importante in online-ul romanesc pana acum (ejobs, bestjobs/neogen, mai recent tjobs, Internetcorp, Trilulilu, erepublik – ca sa enumar doar cateva exemple semnificative – sunt insa mult mai multe proiecte online de diferite dimensiuni in care detinatori de capital au investit aici, in Romania) si vom mai auzi si de altele in curand.
Exista pe de alta parte din ce in ce mai multe evenimente destinate facilitarii “intalnirii” dintre investitori si antreprenori (Venture Connect se pregateste de a treia editie – la ultima editie am participat si noi cu 2Parale, Arena Ursilor este iarasi un exemplu foarte bun, Seed Money organizeaza sau faciliteaza periodic astfel de intalniri si exemplele pot continua) si cu siguranta in urmatorii ani piata se va aseza mult mai coerent.
Este important insa pentru orice antreprenor in online sa inteleaga ca acum sunt bani multi disponibili pe piata si sa invete cum sa ii atraga. Daca nu reuseste sa se finanteze cel mai probabil are o problema cu modelul de business sau cu abordarea catre investor.

Tu, ca un detinator de capital pentru plasamente, sunt convins ca ai in plan diversificarea portofoliului de domenii vizate. Imi poti enumera 5 domenii care ti se par atractive indeajuns pentru a investi in ele ?

R :  Deocamdata toate resursele pe care le am (timp, bani, energie) sunt dedicate proiectelor in care sunt implicat déjà si care se dezvolta foarte bine. Focusul principal este 2Parale, dar detin participari minoritare in Godmother – agentie de publicitate fullservice specializata in BTL (ex-Speed Promotion) sau in Agrafa Print Services (tipografie digitala) – companii care “se misca” bine si pe care le sprijin permanent.
Daca as fi in situatia de a investi acum cred ca m-as duce catre una din cele doua directii de mai jos (pentru piata din Romania):
–          targetul persoanelor peste 50 de ani, care au inceput sa intre déjà (deocamdata timid) pe internet si nu gasesc proiecte dedicate (ma refer atat la publishing cat mai ales la servicii) – au un specific puternic iar un proiect care sa ii vizeze direct dpdv al experientei de utilizare, al contentului dedicat si eventual al serviciilor oferite sunt convins ca poate castiga usor acest target care va creste rapid ca utilizare a internetului. Tatal meu (71 ani) are internet de cateva luni si este déjà activ pe Facebook J. In plus a cumparat déjà de 2 ori de la magazine online. Si  stiu multi alti parinti in situatii similare.

–          Un alt exemplu interesant de target il consider a fi tinerii care pleaca la studii in strainatate, fie ca vorbim despre liceu sau facultate – a aparut o tendinta importanta in aceasta zona si cred ca se va accelera in urmatorii ani. Sunt oameni care au nevoie de informatii dedicate pe o zona critica pentru ei, intr-un context in care vor cheltui sume semnificative (ei /parintii) si care ulterior vor castiga cel mai probabil mai bine decat restul romanilor. Eu cred ca e un target in care merita sa investesti.

Sa zicem ca as fi un tanar care il vezi pentru prima oara si care ti-as spune ca vreau sa ma apuc de afaceri. Ti-as da indeajuns de multe motive sa ma iei in serios si ti-as cere cateva sfaturi. Ce recomandare mi-ai face ? Crezi ca ar trebui sa incep prin a-mi construi un brand personal astfel incat sa am repere mai ample pentru prima discutie ? Ce crezi ?

R : Da, brandul personal este foarte important si este esential sa te ocupi de el permanent, mai ales la inceput de drum. Cea mai buna cale pentru a-l construi cred ca este construirea unui portofoliu de proiecte cat mai relevante (pe masura resurselor disponibile, bineinteles) – preferabil generatoare de un venit indiferent de dimensiunea acestuia. Asta te ajuta sa fii luat in serios, piata este plina de tineri promitatori care nu au nici macar un blog actualizat J.
Fa-ti un plan de business apoi (cat de serios poti dar extrem de concis) si contacteaza toti oamenii de pe piata care crezi ca te pot ajuta – poti afla usor datele lor de contact si marea lor majoritate raspund cu placere mailurilor relevante.
Feedbackul lor te va ajuta o data in plus si daca planul tau este bun foarte probabil vei primi si propuneri de finantare/asociere/parteneriat.

Mediul de afaceri in Romania este clar unul in formare si care mai are mult pana se perfectioneaza. Sunt multe lucruri care pot fi trecute la capitolul negativ, insa si oportunitati pe care alte piete nu le prezinta. In doua cuvinte : care crezi ca sunt plusurile si minusurile pe aceasta piata ?

R : Oportunitatile sunt la tot pasul in Romania, mai ales in mediul online. Marea majoritate a niselor nu sunt ocupate, multe industrii nu au jucatori care sa domine autoritar iar barierele de intrare sunt foarte jos. Din pacate, banii existenti pe oricare din piete sunt putini comparativ cu oricare piata dezvoltata si fac greu de sustinut multe proiecte.
Cred ca in Romania urmatorilor ani merita sa deschizi un business doar daca ai sanse mari sa fii lider de piata luand astfel partea leului si avand o pozitie foarte buna pentru un potential exit viitor.
Pentru proiecte de nisa recomand pietele externe, cred ca doar acolo pot produce venituri care sa justifice efortul sau investitia necesara.

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *