Interviu Ciprian Stavar – Invatam din greseli

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Imi face o deosebita placere sa iti iau un scurt interviu care intentionam sa il facem cover-story. “Ce am invatat din greseli” cum ai denumit prezentarea ta de la Online Business Forum Brasov 2011, imi sugereaza o discutie plina de invataminte. Cum te simti dupa atatia ani pe picioarele tale, e bine sa fii antreprenor si mai ales cum e sa fii antreprenor in online ?

R : Cred că libertatea pe care ți-o oferă antreprenoriatul este primul lucru la care ar trebui să se gândească cei cărora le este adresat acest interviu. Nu vând castraveți grădinarului, pentru că nu mă adresez antreprenorilor consacrați. În schimb aș vrea să văd că în jurul meu există mai multă inițiativă antreprenorială, de orice natură ar fi ea: intraprenoriat, inforprenoriat, antreprenoriat social sau comercial. Întrebarea nu este dacă e bine sau nu să fii antreprenor, ci cât de util, important și vital este să ai inițiativă și să începi să-ți controlezi viața, preocupările și veniturile. Cu pasiune. Ce pot spune este că după câțiva ani buni de când am renunțat la statutul de angajat mai am multe de învățat despre antreprenoriat, dar o fac cu plăcere și dedicare. Nu este un lucru ușor și nici la îndemâna oricui, să devii antreprenor (în Romania sau în lume). Dar este important să crezi că poți face acest lucru și să începi să cauți soluții la acest plan.

S-a tot vorbit in ultima vreme de criza, de lipsa banilor, si in general de lucruri care tin capul de afis al media. Nu cred ca sunt mari bariere, ci dimpotriva le consider avantaje, pentru un antreprenor al anului 2011. Daca ar trebui sa o iei de la inceput ce afacere te-ar atrage mai mult in 2011. Hai sa facem intrebarea si mai grea … daca ai avea doar 10.000 euro ce ai face ?

R : Cum spuneai, nu finanțarea afacerii este o problemă. Pare un paradox, dar așa este. Fiind preocupat de antreprenoriat am ajuns și eu la înțelepciunea că nu banii sunt problema, ci planul de afaceri, adică afacerea în sine. Iar întrebarea clasică: ce afacere ai face cu 10.000 de euro cred că este de fapt dăunătoare. 10.000 de euro sunt pe de o parte mult prea mulți pentru a porni o afacere, la fel cum sunt de fapt mult prea puțini. Să mă explic. Un salariat, șomer sau orice alt individ care nu are preocupări (atenție, am spus preocupări, doar) antreprenoriale se va gândi ce va putea cumpăra cu cei 10.000 de euro și nu ce va putea dezvolta (s-ar gândi câte concedii, ce mobilă sau mașină să schimbe, plasmă, DVD sau lecții la copii). De ce? E simplu, dacă îi are, cu siguranță s-a gândit ce va face cu ei sau deja face, chiar dacă sunt investiți în acțiuni sau măcar în depozite bancare. Dacă, în schimb, nu-i are, problema nu este cum să facă rost de ei, ci de câți are nevoie pentru a începe afacerea la care s-a gândit. Așadar, întrebarea, mai aproape de realitate, ar fi cam așa: de câți bani ai nevoie pentru a completa capitalul pe care îl deții sau vrei să-l investești în afacerea pe care o planifici, cu accent pe planifici și nu pe bani.
Daca business-ul este bun, care sunt modalitatile de finantare care le-ai avea in vedere ? Presupunem ca s-a trecut de primul pas FFF (Friends, Family, Fools). Unde te-ai duce sa faci rost de capital ?

R : Am în plan ceva proiecte. Iată câteva surse de finanțare: clienții potențiali, cu care poți face contracte și lua avansuri înainte de a livra, fondurile europene, pentru anumite tipuri de proiecte (s-ar adăuga la capitalul existent), business angels (da, în zona de tehnologie sau e-comm probabil că l-aș apela pe Marius Ghenea), programul celor de la Venture Connect, aș participa la evenimente de genul Arena Urșilor, leilor, Dragonilor, fantasmelor… împrumuturi bancare… etc. Dar cum spunea, problema banilor și a finanțării apare după ce s-a validat (adică presupun că planul de afaceri a fost deja scris, dezvoltat, elaborat).

Iată încerc o comparație foarte puerilă.
Un individ merge la stația de carburanți și solicită benzină.
Pompistul îl întreabă unde vrea să ajungă sau ce ar vrea să facă cu ea.
Individul continuă: vreau să fac o călătorie.
Pompistul insistă: cât de lungă?
Individul nostru insistă și el: ce treabă ai tu, vreau să fac o călătorie să mă simt bine și liber.
Pompistul: totuși, cât de departe vreți să ajungeți.
Individul nostru, foarte contrariat: ce-ți pasă ție.
Pompistul: este important, să știu cât de mult să vă ofer.
Individul: cât de mult poți…
Pompostul: și dacă nu vă ajunge?
Individul: înseamnă că nu mi-ai dat destulă și nu vrei să mă ajuți…
… și  putem continua povestea într-un teatru al realității (era să spun al absurdului) crude.

Tu, ca un detinator de capital pentru plasamente, sunt convins ca ai in plan diversificarea portofoliului de domenii vizate. Imi poti enumera 5 domenii care ti se par atractive indeajuns pentru a investi in ele ?

Sunt modest și reținut. Dar cred că se pot face plasamente interesante în comerțul online. Importante este dacă există suficiente inițiative antreprenoriale care să ofere perspective interesante pentru astfel de plasamente. Mai degrabă mă vâd în postura unui astfel de antreprenor decât în cea de investitor de plasament.

Sa zicem ca as fi un tanar care il vezi pentru prima oara si care ti-as spune ca vreau sa ma apuc de afaceri. Ti-as da indeajuns de multe motive sa ma iei in serios si ti-as cere cateva sfaturi. Ce recomandare mi-ai face ? Crezi ca ar trebui sa incep prin a-mi construi un brand personal astfel incat sa am repere mai ample pentru prima discutie ? Ce crezi ?

Două cuvinte: business plan. Brandul personal nu are de-a face cu planul de afaceri. Are și el rolul său, dar ne-am face mai mult probleme despre ce pălărie să poate jokeul, decât despre greutatea și îndemânarea lui. Plus starea și hrana calului. E absolut sigur că spartul de semințe pe bordură nu te va ajuta prea mult. Dar despre bun simț cred că se vorbește încă la grădiniță.

Mediul de afaceri in Romania este clar unul in formare si care mai are mult pana se perfectioneaza. Sunt multe lucruri care pot fi trecute la capitolul negativ, insa si oportunitati pe care alte piete nu le prezinta. In doua cuvinte : care crezi ca sunt plusurile si minusurile pe aceasta piata ?

Oportunități ascunse. Cred că am spus multe prin cele două cuvinte. Caracteristica unei piețe emergente, cum este cea românească este dată chiar de cele două cuvinte: foarte multe oportunități, dar acestea nu sunt vizibile. În afaceri, oportunitățile nu sunt ele prea vizibile, dar lipsa unei conexiuni suficient de puternice cu piețele dezvoltate face ușor invizibilă oportunitatea de trend. Apoi mai există și o lipsă acută de informare pe mediile clasice și chiar online, unde rar se vorbește despre antreprenoriat și oportunitățile pe care acesta le oferă.

Multumesc si permite-mi sa invit la Arena Ursilor si la Online Business Forum cat mai multi tineri antreprenori care vor sa afle cum stau lucrurile cu “netreprenorii” !
Mulțumesc și eu și sper că am răspuns cât de cât așteptărilor cititorilor.

[vezi Cover Story si cele 9 interviuri realizate cu participantii la Brasov Internet FestivalMarius GheneaDorin BoerescuVlad StanCiprian StavarGabriel BoacaHedi HokaPeter BartaDragos RouaMugur Frunzetti ]

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *