Internet fara cravata

Salut pe aceasta cale initiativa luata de Link Magazine si APTI de a organiza o serie de evenimente, mai putin oficiale dar foarte folositoare. Cadrul de “Internet fara cravata” a strans la Grand Cafe Galleron reprezentanti ai Romcard, procesatori de plati online, magazine virtuale, agentii de publicitate online, sisteme de plata alternative, consultanti.

Tema dezbatuta a fost “Platile online” – sunt acestea bune sau nu? unde gresim noi cei din industrie si unde se greseste in general…

Internet fara cravata – masa rotunda 3 aprilie 2006

Salut pe aceasta cale initiativa luata de Link Magazine si APTI de a organiza o serie de evenimente, mai putin oficiale dar foarte folositoare. Cadrul de “Internet fara cravata” a strans la Grand Cafe Galleron reprezentanti ai Romcard, procesatori de plati online, magazine virtuale, agentii de publicitate online, sisteme de plata alternative, consultanti. Tema dezbatuta a fost “Platile online” – sunt acestea bune sau nu? unde gresim noi cei din industrie si unde se greseste in general…

Per ansamblu s-au indetificat urmatoarele probleme:

1. Detinatorii de carduri nu platesc cu cardul online
2. Magazinele online nu sunt prea multe si nu stiu sa promoveze plata cu cardul
3. Statul nu se implica cum ar trebui sau mai ales cu organismele care ar trebui
4. Pregatirea nu se face din timp in sistemul de invatamant

Exista de asemenea cateva mituri care sunt adanc “implementate” in constiinta romanilor care de asemenea reprezinta bariere. Lipsa de informare in sensul acesta (sau informarea gresita) provoaca efecte negative.

A. Plata pe Internet e ceva cu grad mare de risc, hackerii ne pandesc la orice colt. GRESIT. Sistemele de plata, mai ales 3D secure este unul din cele mai sigure instrumente de plata din lume, si sunt standarde impuse de VISA si MASTERCARD.
B. Hackerii fraudeaza mult pe Internet. GRESIT. 99% din fraudele inregistrate pe Internet sunt la nivel de comercianti. Sistemul romanesc este unul foarte dur in momentul de fata care permite destul de greu accesul in sistem. De asemenea standardele impuse de organizatiile internationale sunt foarte ridicate.
C. Comisioanele in Romania sunt mari. GRESIT. Orice comparatie cu comisioanele din alte tari infirma aceasta teorie. Nu suntem nici mai scumpi, poate pe alocuri putini mai ieftini, insa ne incadram in tendinta preturilor mondiale.
D. Romcard este procesator de plati. GRESIT. Exista in momentuld e fata doi procesatori de plati in Romania si exista cateva banci prinse in sistemul de comert electronic.

1. Detinatorii de carduri nu platesc cu cardul online

Exista 7,4 milioane carduri in momentul de fata in Romania. Cresterea lunara este undeva in jurul a 100.000 noi carduri. Cardurile din Romania sunt preponderent de debit, cunoscute sub numele generic de “carduri de salarii”. Folosinta medie a unui card e de 2.7 operatiuni pe luna la nivelul tarii. Adica avansul si lichidarea.
Desi au asteptat ca painea calda platile prin carduri online si scapatul de cozi, romanii inca nu folosesc. Dar atentie! Nu le folosesc in Romania. Cum trece granita pentru romanul obisnuit este normal sa plateasca cu cardul … Se pare ca mediul general e de vina. Presa si informarile care se fac sunt “senzationale”, care vizeaza subiecte hot si mai mult dezinformeaza potentialul platitor.
De asemenea ponderea foarte mica a cardurilor de credit duce la o blocare a volumului de vanzare. Fiecare poate cumpara doar echivalent cu suma de pe card. Creditul retail pe aceste suporturi mai are inca de asteptat.
Concluzie : Romanii cumpara online insa abia sunt in procesul de “invatare”. Mai dureaza inca un pic si probabil va fi nevoie de un boom cum se intampla la noi frecvent astfel incat sa devina “sport national”.

2. Magazinele online nu sunt prea multe si nu promoveaza plata cu cardul

In jur de 500 de magazine in Romania. In jur de 400 pe care mai si intra oameni sa cumpere. In jur de 75 care vand si sunt cat de cat magazine. In jur de 25 care sunt si bune. Cam asta ar fi radiografia generala. Concluzia e una singura : In Romania este loc imens pentru comert electronic. Pe toate segmenetele de industrie. Daca IT-ul sta bine si e normal sa fie asa, la carti e aproape dezastru. Segmentele traditionale pe langa ca nu sunt acoperite, nici nu sunt vizate.
Magazinele online din Romania nu stiu sa comunice. Pe langa lipsa informatiilor de baza privind entitatile care le detin, magazinele virtuale romanesti sufera acut de a fi placute si functionale. Sa nu uitam ca magazinul e angajatul tau timp de 24 de ore pe zi si el trebuie sa fie mereu zambitor si bine imbracat si sa stie sa raspunda la orice intrebare ai avea.
Plata online nu se promoveaza de catre magazinul online catre clientii sai. Citandu-l aici pe Antonio Eram “daca ai magazin la strada, cand inchizi, pe dosul placutei scrie ca intre timp poti cumpara online cu cardul de la www… daca ai sistem de asteptare pe telefon cand te suna cineva spune-i ca poate cumpara online. scrie pe pachetul de livrare ca poate cumpara si online cu cardul. scrie si pe stickerul de reclama ca tu vinzi cu cardul online”.
Concluzie : Daca toate magazinele online din Romania ar face asa ceva in mod sigur ar creste pofta clientilor de a plati cu cardul.

3. Statul nu se implica cum ar trebui sau mai ales cu organismele care ar trebui

Nu vreau sa zabovesc asupra acestui aspect pentru ca oricum mecanismele statului sunt inca greoiae in promovarea noilor tendinte si tehnologii. Concluzia principala aici ar fi ca exact organismul care ar trebui sa se implice in promovarea platii online cu cardul, nici macar nu misca un deget si poate ca nici macar nu ii trece prin cap ca de competenta lui ar fi acest domeniu, asa cum se intampla in tarile din vest, asemanatoare carora am dori sa fim si noi. E vorba de Ministerul de Finante care nu are nici un program sau actiune in acest sens si deleaga totul catre MCTI sau alte ministere care nu au legatura. Este vorba de cash managament pana la urma si o mai mare flexibilitate pentru cetatean.

4. Pregatirea nu se face din timp in sistemul de invatamant

Poate comparatia cu SUA este putin fortata insa trebuie sa o facem. Inca din perioada scoala copii sunt invatati si educati in spirit antreprenorial. Nu exista student care sa termine facultatea sa nu aiba macar un site facut de el cu care a incercat sa faca bani. Profesorii educa, elevii retin. Inca de mici primesc un card demonstrativ pe care isi administreaza banii. Stiu si sunt invatati chiar si de parinti cum sa faca plata online la lumina si la gaze ca sa nu mai mearga sa stea la coada.
Si ce sentiment poate fi mai placut decat sa stai acasa comod in casa ta si sa platesti cei 12.000 lei vechi lunari la Regia Salubritatii ca sa nu mai trebuiasca sa bati jumatate de oras. V-ati intrebart vreodata cati oameni au acesta problema ?

Claudiu Gamulescu Copyright © 4 aprilie 2006
Daca doriti sa preluati acest articol mentionati sursa, autorul si link

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *