Eficienta Online

In momentul in care vorbim de web in anul 2007 vorbim de bani. S-au dus vremurile entuziasmului cand cei care actionau online de multe ori erau altruisti (vorbim de Romania ca in USA inca de la primul website s-a pus problema banilor).

Desi Internetul este un bun al omenirii care nu are conceptual implicatii oneroase, decizia de intrare este trecuta prin prisma unui business plan, fie el si sumar.

Internetul este din acele categorii de afaceri unde barierele la intrare sunt practic inexistente : un domeniu (cca 10 Euro pe an), un hosting (intre 5 si 100 Euro pe luna) , o solutie software (poate marea parte a invetitiei) si … esti acolo.

O data cu cresterea veniturilor pentru forta de munca si in Romania, preturile pentru mentenanta unui website au crescut. Este probabil cea mai costisitoare resursa dintr-o afacere pe Internet.

Dupa ce s-au bugetat resursele si cashflow-ul este cat de cat stabilit pe o perioada de minim 12 luni se petrece intrarea online.

O sa spuneti : “De ce atata bataie de cap? Nu era vorba doar ca lansam un site? “ .

Exact despre asta este vorba. Chiar daca la un site muncesti tu singur, tot o sa vrei sa scoti bani din el. Sau daca cumva esti indeajuns de altruist incat sa ignori acest lucru, dupa maxim 1 an o sa iti ridici aceasta problema : Cum sa devin eficient online astfel incat sa fac bani ? Din ce ? Ce sa fac sa produc mai multi ?

Cifrele sunt in crestere in Romania. An de an, de circa 4 ani. Numarul computerelor vandute catre populatie creste cu minim 50% in fiecare an. Adica din ce in ce mai multi oameni au logistica necesara unei conexiuni Internet. Legaturile broadband la Internet cresc cu minim 50% in fiecare an. Adica avem si Internet de mare viteza, si suntem aliniati european din acest punct de vedere. Investitiile in publicitatea online cresc cu minim 50% in fiecare an. Adica este din ce in ce mai mare potentialul sa castigam mai multi bani din afacerile online. Comertul electronic creste cu minim 50% in fiecare an. Oamenii au bani, si vor sa ii cheltuiasca online.

Concluzia este una simpla : Online e bine. Se pot face bani. Sau se pot face alte lucruri care echivalate in bani ar insemna foarte mult. Se poate face notorietate, se poate face branding, se pot face relatii, conexiuni, prietenii sau contacte de afaceri. Cand intram online ca si entitate (persoana sau firma) ne stabilim un scop. In majoritatea cazurilor el este unul primar, pentru ca vartejul webului ne va purta acolo unde nici nu am gandit. Concluzia este insa certa : la un moment dat in existenta websitului, noi vom deveni PRODUCATORI DE PUBLICITATE sau VANZATORI DE SERVICII.

Cati suntem pe Internet?

O intrebare legitima este “Cati?” – la cati oameni de putem adresa, la cati putem vinde, cati romani sunt pe Internet, cati romani din Romania sunt pe internet, … si intrebarile pot continua. Un simplu rationament ne-ar putea duce la concluzia ca cel mai bine ar fi sa faci un site in limba chineza. La propriu. Ai la dispozitie automat o piata de peste 1 miliard. Sau as putea sa ma gandesc mai bine si rationez ca peste 500 de milioane de oameni din populatia Indiei are sub 30 de ani si face un site in indiana. Romani, sunt destul de multi plecati peste granita insa au un avantaj – toti folosesc Internetul. In Romania cifrele cresc, momentan fiind aproximativ 5 milioane de romani pe Internet. Dezavantajul e ca daca aceasta cifra se dubleaza practic se ajunge la maturarea pietei. In engleza ar fi interesant un site, ca vorbitorii de engleza sunt cei mai activi pe Internet. Cati oameni avem in target ?

Raspunsul nu sta in numar. Eficienta unui website nu sta in numarul de vizitatori. Nici chiar in conditii de publicitate de volum. Luam doua exemple de websituri : unul mic si unul mare. De comert electronic : cel mare castiga din volum, cel mic castiga din servicii si din produse atent selectionate. Este probabil ca cel mare sa faca mai multi bani, dar cel mic sa fie mai eficient fata de resursele puse la dispozitie. Forumuri : unul mare, traficat, o comunitate mare, dar care poate fi lejer batuta de o comunitate mica, bine inchegata si foarte interesanta. Un website mare de informatie, in care toata lumea citeste in mare titlurile, un website mic, care scrie articole proprii si de valoare ridicata. Cea mai buna asemanare este cu publicitatea pusa pe un panou imens pe autostrada care o vezi de la 120 km/h si panoul mic pus pe o strada unde treci cu viteza redusa, mai stai si la semnafor si il observi mai pe indelete si ai si o interactiune cu el mai mare.

Cati vizitatori are situl tau ? Intrebare cheie, mai ales pentru siturile care sunt bazate ca afacere pe vanzarea de publicitate. Din pacate, este un SINDROM am tuturor siturilor sa se raporteze la acest indicator socotindu-l de eficienta. Ceea ce nu este adevarat. Intrebare, este mai eficient un site de comert electronic cu 10 vizitatori pe zi si 5 vanzari sau unul cu 10000 de vizitatori pe zi si 5 vanzari. Raspunsul sta in efortul de aducere a vizitatorilor. Daca el se numeste consum de publicitate la randul sau … atunci e mai eficient cel mic. Stiu situri cu zeci de mii de vizitatori pe zi dar fara o baza solida. Singura eficienta a acestor situri sta in brandul actual, si nicidecum in plus valoare adusa pentru cititori. Care brand, de multe ori este privit negativ din pricina unor actiuni intreprinse de situri pentru a capta trafic.

Indicatori de eficienta online

Putem defini o serie de indicatori pe care un website sa se poata baza, in alcatuirea eficientei. Acestia pot fi definiti insa de fiecare site, dupa tipicul si activitatea sa. Eficienta, ca in orice afacere, e data de masura urmarilor, care difera de la site la site. Semnalul de alarma il trag

Cifra de afaceri din publicitate : un indicator bun, care insa nu are directa legatura cu traficul, ci cu calitatea continutului. Stiu websituri de 200 de vizitatori pe zi care fac mai multi bani decat websituri cu 10.000 utilizatori pe zi.

Numarul de comenzi : un indicator direct legat de calitatea prezentarii in site. O firma cu o prezenta web mai buna produce mai multi prospecti, mai multe contracte decat una care nu s-a pregatit asa bine. Conteaza modul de abordare al utilizatorului pana decide ca tu esti alesul.

Numarul de inscrieri la newsletter : Intr-o lume in care poti vedea zilnic mii de situri, la unele din cand in cand te abonezi sa vezi ce au de spus. Este un indicator de eficienta al comunicarii tale in web. Poate fi legata deseori de un anumit eveniment, si atunci masurarea efectului poate fi directa si mai buna decat in alte medii.

Livrarile magazinului online : nu e de ajuns sa ai comenzi, ci trebuie sa le si onorezi. Indicatorul reflecta real starea si sanatatea magazinului, relatia cu furnizorii si forta de negociere.

Numarul de reply-uri : Mai ales cand folosim platforme Blog sau Comments, puterea comunitatii se reflecta direct in calitatea ei. Cu cat mai multe raspunsuri de calitate (subiectiv), cu atat e mai puternic instrumentul online.

Ma rezum sa inchei cu o observatie la eficienta pe web. Este raspunsul la intrebarea “Merita?”. In cazul in care raspunsul este negativ, probabil ca altii se pricep mai bine. Desi bariera la intrare este usoara, bariera la iesire este fantastic de grea. Pentru ca este NUMAI de natura psihologica. Ne este greu sa renuntam la ceea ce am obtinut destul de usor. Costurile pentru ne-renuntare sunt mult mai mari si sunt greu de cuantificat. Alegerea e grea insa de multe ori putem renunta si sa ii lasam pe altii sa o duca mai departe. Eu insa doresc SUCCES tuturor celor care activeaza pe aceasta piata, celor care vor sa intre in ea si ridic o intrebare simpla, banala : “V-ati gandit vreodata la EFICIENTA?” , chiar si in industria web ….

Claudiu Gamulescu
18 martie
Bucuresti

Claudiu Gamulescu

este fondator al Underclick.ro, brand infiintat in 2004. De atunci cateva sute de situri web si produse au fost lansate sau consiliate. Cateva sute de oameni au trecut prin programele de training "la sala" ale lui Claudiu, iar cateva mii au descarcat cartile si programele de coaching online. Crede in Internet folosit pentru afaceri, un canal care trebuie inteles si stapanit cum se cuvine. Folositi-l cu inteligenta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *