Comerciantii online au o sansa sa isi faca brandul cunoscut

Unul din evenimentele pe care il asteptam de mult timp, Concurs magazine online, 2008, o competitie romaneasca in care, dupa parerea mea, nimeni nu pierde, amintind aici si Olimpiadele Comunicarii.

La cel mai simplu mod de a vedea lucrurile, doua puncte de vedere:

– din punctul de vedere al comerciantilor online, indiferent de locul ocupat, au posibilitatea de a se face cunoscuti;

– din punctul de vedere al cumparatorilor, acestia au ocazia sa vada magazinele active la ora actuala.

O parte a acestor magazine fac obiectul studiului permanent de pe UnderClick, regasit la Harta Comert Electronic Romania, studiu ce cuprinde 858 magazine online pana in prezent.

Au fost studiate sute de magazine virtuale, promovate in diverse metode si utilizand diverse solutii de comert electronic.

Ca exemplu, nu prea am inteles de ce un magazin a ales sa foloseasca atributul nofollow pentru categoriile de produse (vezi foto), dar se incadra in conditiile de acceptare in studiul UnderClick.

 

Conducand de departe in “top original”, am gasit un magazin ale carui date de contact erau disponibile doar dupa crearea unui cont si logare ulterioara (vezi foto):

 

OK, pretul e rezonabil, produsul e similar cu cel cautat, dar de la cine il cumpar?

Probabil ca din acest motiv am fost foarte incantat sa remarc inca de la primul punct al conditiilor de inscriere faptul ca se pune accent pe identitatea firmei, date necesare care poate indica unui potential cumparator daca navigheaza pe magazinul unei firme reale sau este gluma unor copii ce vand cartofi dintr-un garaj, in loc de laptopuri.

1. In sectiunea Contact / Despre noi / Termeni si Conditii (sau in sectiuni cu alta titulatura, dar vizibile si usor de accesat de catre client), au informatii complete de contact: numele companiei care administreaza site-ul si datele de identificare ale companiei (CIF, numarul de inregistrare la Registrul Comertului, cont IBAN), adresa postala completa, numere de telefon la care reprezentantii magazinului pot fi contactati, adrese de e-mail valide (cel putin una sau mai multe in functie de departamente).

In opinia mea, utilizatorul roman de internet stie deja sa caute, inclusiv sa verifice datele unei firme.

La modul cel mai serios, am avut impresia ca organizatorii concursului mi-au citit gandurile.

Un exemplu amuzant, proaspat, venit in aceasta dimineata via 360.yahoo.com din China, despre care voi scrie un articol cat de curand (vezi foto contact magazin China):

 

Ati avea curaj sa cumparati? Eu sigur nu.

Tocmai din acest motiv, al identitatii firmei, mi-a placut foarte mult Cadouri pentru barbati, magazinul unui amic, care, desi nu foloseste o solutie de comert electronic Hermes, a fost atent si a aplicat sugestiile mele chiar de la inceput.

Mai mult chiar, vazand ca are multe seturi de cadouri, cutii si cutioare, i-am spus frumos: “OK, vinzi un set de vin, dar ce ai efectiv in cutie, ca nu vad produsele ca la un magazin clasic?”.

A inteles sugestia si a facut descrieri destul de detaliate pentru produsele comercializate online.

Acest lucru s-a propagat in mod pozitiv in doua sensuri:

– cumparatorul stie exact ce comanda online;

– a introdus mai multe cuvinte relevante pe site, respectiv content indexat de motoarele de cautare.

Evident, se mai poate lucra la dezvoltarea myman.ro.

De exemplu pentru multi consumatori de tigarete normale, aprinderea unui trabuc sau a unei pipe, folosirea unei ghilotine sau alte accesorii specifice, raman de multe ori o enigma pentru cei neinitiati. Aici ar putea sa completeze cu articole text sau, de ce nu, secvente video (youtube, video yahoo – de curand in studiu) pe tema “how to”.

Similar la vinuri, alaturi de calitatile produsului, ar putea sa indice potentialilor cumparatori felul in care este servit sau oferit ca si cadou.

Ca idee, pentru simplitatea sa, magazinul a fost trecut in mod natural ca referinta de site-uri specializate pe anumite domenii (jucatori de carti, ruleta sau pasionati de pipa).

Nu stiu daca amicul meu va participa la concursul de magazine virtuale, exemplele oferite aici considerandu-se material de studiu atat pentru cei vechi cat si pentru cei noi intrati in comertul online.

Revenind la Gala Premiilor in eCommerce, unul din lucrurile cu care nu sunt de acord 100%:

Niciunui magazin online inscris in competite nu ii vor fi solicitate date despre evolutia cifrei de afaceri, evolutia numarului de clienti, valoarea comenzii medii sau pozitionarea in piata fata de concurenta.

Nu solicitam aceste informatii pentru ca nu le consideram credibile, cata vreme nu pot fi masurate sau probate ca adevar.

Eu as insista pe acest aspect, atat ca experienta din cercetarea pe Studiul de Magazine Virtuale cat si pe cea mai proaspata opinie a unui viitor angajat la NetBridge Development, programator web a carui experienta anterioara o cunosc:

“…tot vreau un cooler, alt produs fantoma. incredibil cata nesimtire la magazinele astea online. apare pe 100 de site-uri dar nimeni nu-l are…”

Probabil ca nu este usor sa verifici existenta in stoc a unui produs, dar faptul ca nu exista descurajeaza potentialii clienti, mai ales atunci cand figureaza in lista de produse ca existent.

Inca un lucru de apreciat la organizatori, punctul cinci:

5. NU vor fi inscrise in concurs, site-urile de tip catalog electronic (site-urile la care nu exista posibilitatea de a comanda un produs sau un serviciu prin intermediul Internetului).

In acest fel se va face diferenta clara intre magazinele online si cataloagele electronice de prezentare.

In final, reocomand tuturor comerciantilor care au ceva de oferit sa profite de acest eveniment.

Te crezi in stare sa participi?

Sorin Frumuseanu
Tirgu Mures

Sorin Frumuseanu

Sorin Frumuseanu este membru al Underclick din 2005 si este responsabil de optimizarea pentru motoarele de cautare, partea de research & development si relatia cu clientii care doresc strategii bazate pe crestere oraganica. In prezent actioneaza ca serviciu de SEO Extern pentru UnderClick.ro prin www.SEOeXtendServ.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *