Arhitectura unui magazin virtual

  1. Planificare
  2. Baze de date
  3. Aplicatii Web
  4. Procesarea cardurilor de credit / platilor
  5. Securitate

1. Planificare

Planificarea unui site comercial este tot atat de importanta pentru succesul unei afaceri ca si dezvoltarea unui plan de afaceri sau de marketing. Insa, din cauza ca un site e-commerce este in principal o solutie de software, este nevoie de mai mult decat o simpla planificare a strategiei de marketing sau de promovare a sitului. Va fi nevoie de asemenea si de un plan de dezvoltare a solutiei similar cu cel de dezvoltare a oricarei alte aplicatii de soft.

De exemplu: ce fel de tehnologie veti folosi pentru a scrie codul si a stora baza de date? Unde veti face hostingul sitului? Veti dezvolta unele portiuni si veti face outsorcing la altele? Cum va arata “cosul” (shopping cart) si cum vor naviga clientii produsele? Toate acestea vor trebui incluse in planul sitului e-commerce.

Nota: chiar daca intentionati sa folositi o firma care sa creeze situl e-commerce sau sa angajati un consultant care sa dezvolte o solutie “customized”, este bine sa includeti in planul sitului informatii despre tehnologiile si uneltele pe care le va folosi situl dumneavoastra chiar daca nu le veti folosi in mod direct (le vor folosi firmele pe care le angajati sau consultantii).

2. Baze de date

Pentru o solutie de e-commerce veti avea nevoie sa planificati o baza de date ce storeaza informatii despre produsele pe care le veti vinde, dar e posibil sa doriti sa aveti informatii si despre clienti. De exemplu, veti gasi poate util sa storati adresa de livrare a clientilor sau sa tineti evidenta a ceea ce au cumparat clientii in trecut de la dumneavoastra. Ambele cer ca un consumator sa se inregistreze pe site inainte de a plasa o comanda, deci veti avea nevoie de a stora si ID-urile si parolele si, daca acei consumatori au si numere de cont in magazinul dumneavoastra veti avea nevoie sa pastrati si aceasta informatie in baza de date.

Nota: stocarea parolelor, a ID-urilor utilizatorilor, numerelor de cont si alte informatii importante ale clientilor cere o procesare “secure”. Vedeti sectia despre securitate.

Planuirea schemei bazei de date este importanta pentru a va asigura ca baza de date contine toate informatiile necesare.

Odata ce aveti schema pentru baza de date a solutiei e-commerce, veti avea nevoie sa stabiliti care aplicatie de baza de date va va folosi cel mai bine in functie de nevoi. In general, pentru o solutie de comert electronic veti avea nevoie de o aplicatie de database care sa fie destul de robusta incat sa creasca odata cu cresterea afacerii si care ofera protectie impotriva “amenintarilor” curente si viitoare (hackeri, virusuri etc.).

Trebuie sa va informati asupra sistemelor de baze de date, de la Microsoft Acces pana la Oracle, si sa vedeti care se potriveste cel mai bine nevoilor dumneavoastra.

3. Aplicatii Web

Aplicatiile Web dau interfata vizuala si procesarea interna a solutiei de comert electronic ce acceseaza datele dintr-o baza de date si proceseaza comenzile si delivrarile. Puteti dezvolta o aplicatie e-commerce folosind orice tehnologie de programare “server-side”: ASP, PHP, Java etc.

Este bine sa va interesati si, fara neaparat sa intrati in prea multe detalii tehnice (nu intr-atat incat sa faceti dumneavoastra programarea in sine) sa aflati care sunt avantajele si dezavantajele solutiilor existente pe piata. In momentul de fata cele mai multe aplicatii Web sunt facute in limbaj PHP care ofera o mare flexibilitate si robustete.

4. Procesarea cardurilor de credit / platilor

Ca sa puteti accepta plati pentru tranzactii e-commerce veti avea nevoie sa procesati carti de credit. Ca si la magazinele “reale”, va trebui sa va deschideti un cont comercial cu o banca, asa incat sa puteti accepta plati cu carduri de credit. Puteti intreba banca ce va proceseaza celelalte tranzactii daca ofera o solutie e-commerce sau va puteti interesa si la alte banci pentru a vedea care ofera solutiile cele mai avantajoase.

O alta solutie este de a folosi un “payment gateway” – o terta firma care se interpune intre banca ce va ruleaza banii si magazinul virtual. Pe piata Romaneasca o firma mare de “payment gateway” este dotCommerce (www.dotcommerce.ro). Avantaje: puteti obtine astfel taxe de procesare mai mici (bancile procesatoare iau un anumit procent din fiecare tranzactie pentru a sustine costurile serviciului prestat) pentru ca o astfel de firma de “payment gateway” poate negocia procentaje mai mici, avand de a face cu un volum mult mai mare.

Mai exista modalitati de a accepta carduri fara un cont dedicat de comerciant. Firme ca PayPal (www.paypal.com) ofera servicii de procesare a cardurilor.

Pe piata romaneasca, unde cumpararea cu card este inca la inceput, o mare parte din magazinele virtuale proceseaza tranzactii cu cash sau “plata la livrare”. Veti avea nevoie de un contract cu o firma de logistica sau cu Posta Romana, care sa livreze marfa si sa accepte banii la primire. Din nou, interesati-va care este solutia cea mai buna si eficienta ca si cost pentru dumneavoastra.

5. Securitate

Indiferent de platforma si modalitatile de functionare ale magazinului e-commerce pe care le veti avea, va trebui sa stiti foarte bine nivelul de securizare pe care acestea le vor cere. Clientii care cumpara marfa pe internet se asteapta la si merita ca sa aiba un confort de a sti ca tranzactiile lor sunt “secure” si informatia pe care o transmit este in siguranta. Daca va veti hosta situl pe propriul server este imperativ sa folositi un soft de server care va va asigura un nivel inalt de securitate in procesarea informatiilor si care foloseste SSL (Secure Socket Layer – un protocol de procesare a informatiei online care foloseste algoritmi imposibil de “spart” de catre virusuri si hackeri). Daca veti folosi o alta firma ce va face hosting si procesare de carduri, trebuie sa stiti foarte bine (si sa ii anuntati, pe site, pe consumatori) ce masuri de securitate ia firma respectiva in a pastra informatiile clientilor in siguranta.

Acestea sunt cateva informatii generale. Evident, fiecare parte a planului necesita aprofundare si cercetare.

Pentru comentarii si feedback:
Cristina Andriescu, cristina.andriescu@underclick.ro.

Underclick Corp.

este serviciul de baza pentru publicare in reteaua Underclick. El reprezinta efortul conjugat al tuturor membrilor echipei de a acoperi subiecte generale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *